Co to jest pełna księgowość?
Pełna księgowość dotyczy najbardziej zaawansowanego wariantu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz skomplikowanych rozliczeń z tym związanych. Według Ustawy o rachunkowości prowadzenie pełnej księgowości jest obowiązkowe w przypadku różnych rodzajów spółek takich jak akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością czy komandytowo-akcyjne, jak również osób fizycznych lub spółek obrotowych, których roczne obroty w poprzednim roku podatkowym przekroczyły wartość 2 mln euro.
Prowadzenie pełnej księgowości najlepiej jest zlecić specjalistom z tej dziedziny, ponieważ proces ten wymaga dużej wiedzy branżowej oraz skrupulatności. Jeśli też nie należymy do osób objętych obowiązkiem prowadzenia tej formy rozliczenia, jaką są pełne księgi, to warto też zaznaczyć tutaj, iż możemy dobrowolnie podjąć się tego (samodzielnie lub zlecając tę usługę biuru rachunkowemu).
Pełna księgowość w praktyce
Pełna księgowość wymaga prowadzenia bardzo dokładnych rozliczeń wszystkich transakcji finansowych, jakie są podejmowane w danym przedsiębiorstwie. Rzecz dotyczy tu więc nie tylko dokumentów dotyczących kupna i sprzedaży, ale także przelewów przychodzących i wychodzących czy operacji magazynowych. Celem prowadzenia pełnej księgowości jest bowiem uzyskanie transparentności, jeśli o finanse danej firmy tak, by w łatwy sposób można było określić jej kondycję pod tym względem. Dzięki prowadzeniu ksiąg handlowych jest możliwe także przygotowanie zestawienia zysów i strat, dzięki czemu ułatwione zostaje podejmowanie wielu decyzji finansowych oraz planów inwestycyjnych.
Pełna księgowość sprowadza się bowiem do precyzyjnego ewidencjonowania zarówno majątku danego przedsiębiorstwa, jak i sposobu tego, jak jest ono finansowane. W zakres pełnej księgowości wchodzą takiej rozliczenia jak m.in. konta księgi głównej, dziennik, zestawienie obrotów oraz sald znajdujących się w księdze głównej, konta księgi pomocniczej, wykaz składników pasywów i aktywów, jak również zestawienie sald na kontach pomocniczych.