Jakie są zmiany w prawie podatkowo-księgowym w 2020

W roku 2019 i 2020 miało miejsce wdrożenie wielu zmian na gruncie podatkowo-księgowym. Poniżej prezentujemy te z nich, które są szczególnie istotne dla właścicieli przedsiębiorstw.

Co w 2020 roku zmieniło się w Ustawie o podatku VAT

Do końca 2019 roku możliwe było wystawienie faktury do każdego paragonu. Z dniem 1 stycznia 2020 roku wszedł w życie przepis, zgodnie z którym możliwe jest to jedynie w przypadku tych paragonów, na których znajduje się numer NIP. 1 stycznia był również dniem, w którym kasy fiskalne online stały się obowiązkowe dla firm zajmujących się naprawą pojazdów silnikowych i motorowerów oraz dystrybutorów paliwa. 1 lipca obowiązek ten został również rozszerzony na usługi gastronomiczne, a także na sprzedaż węgla i wyrobów węglowych. W kolejnym roku obejmie on również inne branże, m.in. stomatologiczną, kosmetyczną czy budowlaną.

Od 1 kwietnia 2020 roku obowiązuje również nowa matryca stawek podatku VAT w związku ze zmianą formy załączników nr 3 i 10 do Ustawy o podatku od towarów i usług mającą związek z kodami PKWiU. Od wejścia zmiany w życie przestały być stosowane kody PKWiU 2008, usługi więc klasyfikuje się na podstawie kodów PKWiU 2015, towary zaś - na podstawie kodów CN.

Oprócz tego w  bieżącym roku zmiany zaszły również w kwestii rozliczania się z urzędem skarbowym: miejsce deklaracji VAT-7 oraz VAT-7K zajął JPK­­_VDEK, czyli plik obejmujący zarówno część deklaracyjną, jak i ewidencyjną. Nowa dokumentacja zaczęła obowiązywać duże przedsiębiorstwa z dniem 1 kwietnia, pozostałe - z dniem 1 lipca bieżącego roku.

Zmiany dotknęły również tzw. małych podatników w VAT - jeżeli dokonają oni dostawy towarów lub usług z załącznika nr 15 na kwotę przekraczającą 50 tys. zł, stracą prawo do stosowania rozliczenia kwartalnego podatku VAT.

Co w 2020 roku zmieniło się w Ustawie o podatku dochodowym i Ustawie o rachunkowości

Z dniem 1 października 2019 ze skutkiem na 2020 rok zaczęły obowiązywać obniżone stawki podatku dochodowego w pierwszym progu podatkowym oraz zawyżone koszty pracownicze uzyskania przychodów.

Podczas gdy do końca 2019 roku małych podatników obowiązywał limit przychodów 1 200 000 euro, od 1 stycznia wynosi on 2 000 000 euro. W tym samym dniu w życie weszła zmiana Ustawy o PIT, w związku z czym ograniczone zostały wydatki, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wyłączenie nastąpi w sytuacji zapłaty za fakturę kosztową opiewającą na więcej niż 15 tys. zł z pominięciem tzw. split paymentu lub na rachunek bankowy niefigurujący na białej liście. Ponadto od 1 stycznia 2020 roku możliwe jest wpłacenie podatku VAT, CIT i PIT na indywidualny rachunek podatkowy.

W przypadku Ustawy o rachunkowości podmioty zobowiązane otrzymały możliwość sygnowania podpisem osobistym sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań z płatności oraz sprawozdań z płatności na rzecz administracji publicznej. Ponadto wprowadzony został obowiązek poinformowania przez kierownika jednostki i firmę audytorską PANA i KNF o rozwiązaniu umowy o badanie sprawozdania finansowego.