Kogo dotyczy PiT-0?

Początkiem sierpnia 2019 roku Ministerstwo Finansów wprowadziło w życie program „Bez PIT dla młodych”. Zakłada on zwolnienie młodych pracowników z opłacania podatku dochodowego i wymaga złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji PIT-0. Kogo dokładnie dotyczy nowa ulga podatkowa? Jakie warunki trzeba spełnić, by nie płacić podatku dochodowego od wynagrodzenia?

PIT-0 jako wsparcie młodych pracowników

Ulga podatkowa wynikająca z PIT-u zerowego dotyczy osób, które są aktywne na rynku pracy, lecz nie ukończyły jeszcze 26 roku życia. Została wprowadzona jako wsparcie dla młodych osób stawiających swoje pierwsze kroki w życiu zawodowym. Aby z niej skorzystać, należy spełnić jednocześnie trzy warunki. Pierwszym jest limit wieku – 26 lat, drugim limit rocznych przychodów – 85 528 PLN, a trzeci dotyczy rodzaju zatrudnienia. Osoba składająca deklarację PIT-0 może być zwolniona z podatku dochodowego, jeśli uzyskuje przychody ze stosunku pracy, pracy nakładczej, stosunku służbowego lub spółdzielczego stosunku pracy. PIT zerowy dotyczy zatem osób zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę lub umowę zlecenie. Od 2021 roku podatku dochodowego nie zapłacą także studenci i uczniowie odbywający praktyki lub staż.

Program „Bez PIT dla młodych” nie obejmuje osób, które:

• pobierają zasiłki lub świadczenia rehabilitacyjne,
  • prowadzą działalność gospodarczą,
  • uzyskują przychody z tytułu umowy o dzieło,
  • przebywają na urlopie macierzyńskim.

Jeśli kwalifikujesz się do ulgi podatkowej, w naszym biurze rachunkowym znajdziesz profesjonalną pomoc w dokonaniu niezbędnych kalkulacji i prawidłowym wypełnieniu zerowego PIT-u. A czynności te bywają skomplikowane, szczególnie jeśli posiadasz zatrudnienie w kilku miejscach, uzyskujesz przychody z różnych źródeł lub przekraczają one dopuszczalny roczny limit dla PIT-u zerowego. Wsparcie profesjonalnych księgowych jest także nieodzowne, jeśli rozliczasz się wspólnie z małżonkiem lub chcesz uwzględnić w dokumencie odliczenia podatkowe dotyczące darowizn przekazanych na cele pożytku publicznego.