tel +48 737 394 750

mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Na jaką pomoc od państwa mogli liczyć przedsiębiorcy w ramach tarczy kryzysowej w 2020 roku?

W marcu 2020 roku wprowadzono w Polsce pierwsze obostrzenia sanitarne związane z pandemią koronawirusa. Wkrótce potem w celu ochrony miejsc pracy oraz zapewnienia płynności finansowej przedsiębiorstw rząd wprowadził w życie pierwszą tarczę antykryzysową – tarczę 1.0. Wedle zawartych w niej zasad przedsiębiorcy dotknięci skutkami odgórnie narzuconych ograniczeń sanitarnych mogli liczyć na materialne i niematerialne wsparcie ze strony instytucji państwowych. Z jakich form pomocy rządowej mogli skorzystać właściciele polskich firm?

Od czego uzależniono możliwość skorzystania z tarczy antykryzysowej przez przedsiębiorców? 

W tarczy antykryzysowej z marca 2020 przewidziano pomoc zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla osób samozatrudnionych. Możliwość skorzystania z dostępnej pomocy, wysokość świadczeń oraz okres ich pobierania uzależniono od następujących czynników:

  • daty rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • wielkości firmy, czyli liczby zatrudnionych pracowników,
  • wartości procentowej spadku obrotów firmy wywołanych zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki,
  • rodzaju prowadzonej działalności (PKD).

Świadczeniami mogły być objęte jedynie te przedsiębiorstwa, wobec których nie toczyło się postępowanie upadłościowe, restrukturyzacyjne czy likwidacyjne. Wykluczono także firmy, które zawiesiły swoją działalność.

Formy rządowego wsparcia przedsiębiorstw - tarcza antykryzysowa 2020 

W 2020 roku pojawiło się kilka różnych wersji tarczy antykryzysowej, a każda z nich wprowadzała nieco inne zasady korzystania z form wsparcia. Wszystkie bazowały jednakże na pierwszym projekcie tarczy z marca 2020 r., której podstawowym założeniem było odroczenie, częściowe zniwelowanie, a w niektórych przypadkach całkowite zwolnienie przedsiębiorcy z opłacania składek na poczet ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego w danym okresie. Rozliczenia z ZUS można było dokonać w formie ratalnej bez konieczności ponoszenia kosztów prolongacyjnych.

Oto kluczowe formy pomocy, jakie rząd zaproponował polskim przedsiębiorcom w okresie od marca do grudnia 2020:

  • całkowite bądź częściowe zwolnienie ze składek ZUS,
  • odroczenie składek ZUS,
  • odroczenie terminów podatkowych i sprawozdawczych,
  • świadczenia postojowe,
  • bezzwrotne pożyczki,
  • subwencje w ramach tarczy finansowej,
  • dofinansowania do wynagrodzeń pracowników,
  • dofinansowania kosztów prowadzenia działalności gospodarczej,
  • uelastycznienie czasu pracy,
  • przedłużenie kart pobytu i zezwoleń na pracę dla cudzoziemców.

W związku z pomocą finansową od rządu pojawiło się sporo wątpliwości odnośnie do rozliczeń tejże pomocy w formularzach PIT. Świadczenia postojowe, mikropożyczki i bezzwrotne dotacje stanowiły przychód zwolniony z opodatkowania. Jedynie w przypadku umorzenia całości lub części niektórych dotacji umorzona kwota stawała się przychodem opodatkowanym. Dofinansowania do wynagrodzeń nie zostały zwolnione z opodatkowania, lecz można było rozliczyć je jako koszty prowadzenia działalności związane z zatrudnianiem pracowników. Do kosztów standardowo wliczane były również składki ZUS, lecz jedynie te, które faktycznie zostały opłacone (czasowe zwolnienie ze składek ZUS przyczyniło się zatem do redukcji kosztów uzyskania przychodu).

 

 

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.