tel +48 737 394 750

mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Różnice i podobieństwa Stowarzyszenia zwykłego i rejestrowego. Ich organy władzy, możliwości i ograniczenia - odpowiedzialność zarządu

Zakładając stowarzyszenie, musimy podjąć decyzję odnośnie jego formy - do wyboru mamy stowarzyszenie rejestrowe oraz zwykłe. Czym charakteryzuje się każdy z wariantów i co różni je od siebie nawzajem?

Stowarzyszenie zwykłe a stowarzyszenie rejestrowe

Stowarzyszenie to organizacja pozarządowa dążąca do określonych celów zrzeszonej w nim grupy osób. Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. determinują kwestie prawne związane z działaniem stowarzyszeń.

Zakładając taką organizację, będziemy mieć wybór pomiędzy stowarzyszeniem zwykłym zgłaszanym do ewidencji w odpowiednim starostwie, a takim rejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Elementy łączące oba warianty to:

  • nadzór starosty;
  • obowiązek prowadzenia księgowości i sprawozdań finansowych;
  • możliwość przyjmowania pracowników;
  • zdolność sądowa, czyli możliwość pozywania i bycia pozywanym;
  • możliwość starania się o dofinansowanie, organizowania zbiórek publicznych i akceptowania darowizn;
  • możliwość ubiegania się o status OPP.

 

Stowarzyszenia zwykłe i rejestrowe różnią się między sobą pod wieloma względami. Podstawowa różnica zachodzi w kwestii rejestracji - podczas gdy to pierwsze wymaga wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej w starostwie, to drugie działa na mocy wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Inną formę mają również obowiązkowe władze. W przypadku stowarzyszenia rejestrowego są to:

  • zarząd;
  • walne zebranie;
  • komisja rewizyjna będąca organem nadzoru wewnętrznego.

Nie jest obowiązkowe utrzymywanie organu władzy w stowarzyszeniu zwykłym; jeżeli jednak takowy istnieje, ma postać reprezentanta stowarzyszenia lub zarządu.

Najbardziej istotna rozbieżność polega na tym, że stowarzyszenie rejestrowe może prowadzić działalność gospodarczą oraz działalność odpłatną pożytku publicznego, co nie jest możliwe w przypadku stowarzyszenia zwykłego. Jest to o tyle ważne, że prowadzenie działalności otwiera przed stowarzyszeniem nowe ścieżki w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków finansowych.

Oprócz tego stowarzyszenie zwykłe musi składać się z co najmniej trzech osób, natomiast dla stowarzyszenia rejestrowego liczba ta wzrasta do siedmiu. W odróżnieniu od zwykłego, stowarzyszenie rejestrowe posiada również osobowość prawną (w przypadku tego pierwszego mówimy o tzw. ułomnej osobowości prawnej). Stowarzyszenie rejestrowe ma ponadto oddziały terenowe.

Odpowiedzialność zarządu za zobowiązania stowarzyszenia

Art. 116 i 116A ordynacji podatkowej obciążają członków zarządu odpowiedzialnością za zaległości podatkowe stowarzyszenia, jeżeli egzekucja z majątku tego ostatniego jest ograniczona lub niemożliwa. W takiej sytuacji każdy członek zarządu odpowiada całym swoim majątkiem osobistym, o ile nie wskaże mienia stowarzyszenia pozwalającego na spłatę odpowiednio dużej części zaległości.

Jeżeli organizacja prowadzi dodatkowo działalność gospodarczą, w przypadku ogłoszenia upadłości członkowie zarządu będą odpowiedzialni za straty wierzycieli, jeśli wniosek o ogłoszenie upadłości nie został przedłożony w terminie określonym przez Ustawę. Możliwe jest uwolnienie się od tej odpowiedzialności poprzez wskazanie, że wniosek o ogłoszenie upadłości został złożony w terminie, lub że jego niezłożenie było skutkiem działania sił wyższych lub nadzwyczajnych okoliczności.

W pozostałych sytuacjach nie jest możliwe zwolnienie członków zarządu od osobistej odpowiedzialności za zaległości podatkowe stowarzyszenia.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.